ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΕΡΓΑΣΙΑΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ - ΤΙ ΙΣΧΥΕΙ ΚΑΙ ΤΙ ΑΛΛΑΖΕΙ - ΔΕΙΤΕ ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΤΟ ΤΟΠΙΟ

 

ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟ - ΕΡΓΑΣΙΑΚΑ
ΩΡΑ ΜΗΔΕΝ ΓΙΑ ΤΟ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟ
ΤΙ ΙΣΧΥΕΙ ΤΩΡΑ, ΤΑ ΣΧΕΔΙΑ ΓΙΑ ΤΙΣ <<ΠΡΟΩΡΕΣ>>
ΚΑΙ ΠΟΙΟΙ ΚΙΝΔΥΝΕΥΟΥΝ ΕΑΝ ΥΛΟΠΟΙΗΘΟΥΝ
ΤΙ ΚΟΣΤΙΖΟΥΝ ΤΑ ΠΛΑΣΜΑΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΑ
Επειδή καθημερινά οι ασφαλισμένοι βομβαρδίζονται με νέα μέτρα και αλλαγές στο ασφαλιστικό, επικαιροποιούμε την ενημέρωση των εργαζομένων στα ΕΛ-ΤΑ με τις διατάξεις που ισχύουν και εφαρμόζονται στο ταμείο μας.
Επαναλαμβάνουμε ξανά πως οι εργαζόμενοι στα ΕΛ-ΤΑ και ασφαλισμένοι μέχρι 31/12/1992 ανήκουν στα λεγόμενα ειδικά ταμεία ( ΔΕΚΟ - Τράπεζες - πρώην ΤΑΠ-ΟΤΕ), που εντάχθηκαν στο ΙΚΑ το 2008 και διέπονται από τις διατάξεις που ισχύουν σύμφωνα με τα καταστατικά των ταμείων τους.
Άρα μη συγχέονται κάποιες διατάξεις που ισχύουν είτε μόνο στο δημόσιο (κυρίως για άνδρες με ανήλικο κ.λ.π.) είτε γενικές διατάξεις στο ΙΚΑ και αφορούν ασφαλισμένους μας από 1/1/1993 και μετά.
Εμπιστευτείτε όπως πάντα ότι σας λέμε και αναλύουμε από την στήλη μας.  
Είναι φανερό πλέον ότι οι τελευταίες νομοθετικές παρεμβάσεις και μεταρρυθμίσεις στο Σ.Κ.Α. και όχι μόνο,  οδήγησαν και οδηγούν σταδιακά σε υποβάθμιση των παροχών, κατάργηση θεμελιωδών δικαιωμάτων και σε ανασφάλεια τους ασφαλισμένους με τα τόσα νέα δυσβάσταχτα μέτρα και ρυθμίσεις που έχουν ψηφιστεί αφού :
-Το ποσοστό αναπλήρωσης της σύνταξης σε σχέση με το μισθό θα περιοριστεί στο 48,5% την περίοδο 2010 - 2060 έναντι 95,7% πριν την ασφαλιστική μεταρρύθμιση.
Υπενθυμίζουμε πως το κράτος μετά τους μνημονιακούς νόμους <<εγγυάτται>> την κύρια σύνταξη μόνο ως πρός το ύψος του ελάχιστου ποσού που απαιτείται για <<αξιοπρεπή διαβίωση>>.
- Είναι αποφασισμένη η μείωση της Δημόσιας συνταξιοδοτικής δαπάνης ως ποσοστό επί του ΑΕΠ από 24,1% το 2010 σε 17,4% το 2060 με διάφορες διακυμάνσεις.
Με δεδομένες τις 2 πηγές χρηματοδότησης, α) από τις εισφορές (εργαζόμενοι-εργοδότες) και β) την κρατική χρηματοδότηση, είναι βέβαιο πως υπάρχει πρόβλημα εισροών γιατί:
Οι εισφορές λόγω της ύφεσης (ανεργία, εισφοροδιαφυγή, χαμηλές αποδοχές κ.λ.π.) είναι μειούμενες όπως επίσης και το ποσοστό συμμετοχής του κράτους.
Μια εξίσωση των συντάξεων προς τα κάτω είναι πιθανή και μεγάλος κίνδυνος παρά τα αντίθετα που ακούγονταν περί αποκατάστασης των συντάξεων.

- Αυξάνεται ο αριθμός των συνταξιούχων κατά 70%.
- Ελαχιστοποιείται η ανταποδοτικότητα εισφορών – παροχών παρά την πολύχρονη συμμετοχή των ασφαλισμένων με υψηλές εισφορές, στα ειδικά ταμεία ιδιαίτερα, τα οποία προκλητικά ακόμα βαφτίζουν <<ευγενή ταμεία>> αλλά με πενιχρές συντάξεις πλέον.


ΘΑ ΕΦΑΡΜΟΣΤΟΥΝ ΚΑΙ ΤΩΡΑ ΟΙ ΜΝΗΜΟΝΙΑΚΟΙ ΝΟΜΟΙ ΚΑΙ ΟΙ ΒΑΡΒΑΡΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ.
OI AΠΟΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΛΕΓΟΝΤΑΙ ΠΛΕΟΝ ΜΕΤΑΡΥΘΜΙΣΕΙΣ

- Φαίνεται ότι τα όρια ηλικίας και τα έτη ασφάλισης που άλλαξαν από το 2010 και μετά με τους μνημονιακούς νόμους παραμένουν ως έχουν και απλά μάλλον δεν θα επιδεινωθούν όπως ετοιμάζονταν ένα σενάριο από την προηγούμενη κυβέρνηση.
- Επίσης οι μειώσεις των συντάξεων κύριων και επικουρικών που έγιναν μέχρι τώρα, παραμένουν στα ίδια επώδυνα επίπεδα (-40% - 60%).

- ΠΑΓΩΝΕΙ όμως η διάταξη του νόμου που προέβλεπε αλλαγή του τρόπου υπολογισμού της σύνταξης για όσους θεμελιώνουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα από 1/1/2015 και μετά.
 Σύμφωνα με ανακοίνωση της νέας κυβέρνησης (μένει να νομοθετηθεί), η ρύθμιση που προέβλεπε διαφορετικό τρόπο υπολογισμού της σύνταξης για όσους θεμελιώνουν δικαίωμα μετά την 1/1/2015 με βασική και αναλογική σύνταξη, παγώνει.
Άρα ο τρόπος υπολογισμού της σύνταξης παραμένει με τα δύο ενδιάμεσα στάδια όπως παρακάτω:
α) για όσους θεμελίωσαν δικαίωμα μέχρι το 2010.
β) για όσους θεμελιώνουν δικαίωμα από 1/1/2011 και μετά.
Τι σημαίνουν όλα αυτά που ανακοινώνονται για τις συντάξεις και πρέπει να νομοθετηθούν;
Ότι το νέο σύστημα συνεχίζει να οδηγεί σε υποτίμηση της κύριας σύνταξης που στηρίχθηκε μέχρι τώρα στον αναδιανεμητικό χαρακτήρα και την Δημόσια δαπάνη.
Εφεξής η συμμετοχή του Κράτους μέσω του Κρατικού προϋπολογισμού θα είναι μειούμενη και μόνο στις κύριες συντάξεις όπως ήταν πάντα άλλωστε.
Βέβαια ότι μειώσεις έγιναν μέχρι τώρα δυστυχώς παραμένουν αλλά δεν θα γίνει η εφαρμογή του μέτρου της ρήτρας του μηδενικού ελλείμματος για τις επικουρικές συντάξεις εφεξής που προέβλεπε νέες και συνεχείς μειώσεις σύμφωνα με δέσμευση της νέας κυβέρνησης και μένει να γίνει πράξη με νόμο.
Δεν καταργούνται όμως οι περιβόητοι εφαρμοστικοί νόμοι με ένα άρθρο και σε μία νύχτα και ότι <<έγινε – έγινε>> ενώ οι αδικίες και οι βάρβαρες απορυθμίσεις παραμένουν και ακόμα σήμερα οι συντάξεις μειώνονται σε εφαρμογή παλαιότερων ρυθμίσεων.
Ότι διατάξεις δηλαδή ψηφίστηκαν με τους μνημονιακούς νόμους με την πίεση της ΤΡΟΪΚΑ παραμένουν και με τη νέα κατάσταση και τη νέα <<συμφωνία>> και όχι μνημόνιο σε συνεργασία με τους <<θεσμούς>>. 
Αυτό είναι το νέο μοντέλο Κοινωνικής Ασφάλισης που οικοδομείται ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια για το μέλλον των πολιτών και κυρίως των νέων αυτής της χώρας με δυσμενείς επιπτώσεις για τους σημερινούς συνταξιούχους αφού οι μειώσεις των συντάξεων έχουν ξεπεράσει το 50% ενώ για τους μελλοντικούς εργαζόμενους είναι αβέβαιο πότε και πως θα ασφαλίζονται και θα πάρουν σύνταξη.
Παρά τα συχνά δημοσιεύματα περί αλλαγών στο ασφαλιστικό (τα σενάρια τα περιγράφουμε παρακάτω), το αρμόδιο υπουργείο δεσμεύται ότι θα γίνουν σεβαστά τα θεμελιωμένα και κατοχυρωμένα δικαιώματα και αυτό να λάβετε υπόψη χωρίς πανικό και φόβο στις αποφάσεις σας.

ΠΟΤΕ ΚΑΙ ΠΩΣ ΠΑΙΡΝΕΤΕ  ΣΥΝΤΑΞΗ
ΕΝΗΜΕΡΩΘΕΙΤΕ ΑΠΟ ΤΗ ΣΤΗΛΗ ΤΗΣ ΠΟΣΤ ΥΠΕΥΘΥΝΑ ΚΑΙ ΕΓΚΥΡΑ ΓΙΑ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ 

ΘΕΜΕΛΙΩΣΗ ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΟΣ

Θεμελιωμένο δικαίωμα υφίσταται, όταν ο ασφαλισμένος συμπληρώνει τον ελάχιστο χρόνο ασφάλισης ΚΑΙ το όριο ηλικίας (όπου αυτό προβλέπεται) που απαιτούνται για την συνταξιοδότησή του.

Το θεμελιωμένο δικαίωμα μπορεί να ασκηθεί οποτεδήποτε και ο ασφαλισμένος έχει τη δυνατότατα να συνεχίσει εργαζόμενος.

              ΚΑΤΟΧΥΡΩΣΗ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΟΣ
           (προϋποθέσεις συνταξιοδότησης)
Κατοχυρωμένο δικαίωμα είναι η δυνατότητα των ασφαλισμένων να συνταξιοδοτηθούν (δηλαδή να <<κλειδώσουν>>) με τις προϋποθέσεις που διαμορφώνονται κατά το έτος συμπλήρωσης του απαιτούμενου κατά περίπτωση χρόνου ασφάλισης ή ορίου ηλικίας.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΟΥΣ ΠΙΝΑΚΕΣ ΑΝΑΛΟΓΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΟ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΚΑΙ ΤΙΣ ΑΛΛΕΣ ΠΑΡΑΜΕΤΡΟΥΣ
(πρώτη ασφάλιση, φύλλο, ηλικία, οικογενειακή κατάσταση).

                       Α ΠΕΡΙΟΔΟΣ 
ΑΣΦΑΛΙΣΜΕΝΟΙ ΜΕΧΡΙ 31/12/1982
Στη συγκεκριμένη κατηγορία ανήκουν, όσοι έχουν ασφαλιστεί σε οποιοδήποτε Ταμείο Κύριας Ασφάλισης ή το Δημόσιο μέχρι 31/12/1982.
Οι επί μέρους κατηγορίες ασφαλισμένων (άνδρες - γυναίκες) συνταξιοδοτούνται  με διαφορετικές διατάξεις και προϋποθέσεις και είναι οι εξής  ανάλογα σε ποιά κατηγορία ανήκουν και σε ποια διάταξη μπορούν να υπαχθούν.
1η κατηγορία
1. ΜΗΤΕΡΕΣ ΑΝΗΛΙΚΩΝ Ή ΓΟΝΕΙΣ ΑΝΙΚΑΝΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ (50% και άνω) Ή  ΜΕ   ΑΝΑΠΗΡΟ ΣΥΖΥΓΟ (67% και άνω)

πίνακας για την 1η κατηγορία            

Έτος συμπλήρωσης 
απαιτούμενου χρόνου

Απαιτούμενος     χρόνος  
ασφάλισης

Απαιτούμενη ηλικία

Απαιτούμενος 
χρόνος

(Χ.Ο.Η.)

2010

            21,5

           50      

           28,5

2011

            22

           50      

           29

2012

            22,5

           50

           29,5

2013

            23

           52

           30

2014

            23,5

           52

           30,5

2015

            24

           52

           31

2016

            24,5

           52

           31,5

2017 και μετά 

            25

           52

           32

2η κατηγορία
2. ΜΗΤΕΡΕΣ ΑΝΗΛΙΚΩΝ
ΧΗΡΟΙ ΠΑΤΕΡΕΣ ΑΝΗΛΙΚΩΝ (διάταξη ΙΚΑ)
(με 5.500 ημέρες ασφάλισης -18 έτη και 4 μήνες) 

Έτος συμπλήρωσης
χρόνου ασφάλισης

Απαιτούμενος χρόνος και ανήλικο

Ηλικία
για πλήρη

Ηλικία για μειωμένη

2010

18.3 έτη 

55

50

2011

18.3 έτη 

57

52

2012

18,3 έτη 

60

55

2013 και μετά

18,3 έτη 

67

62

3η κατηγορία
3. ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΕΓΓΑΜΕΣ   
(χωρίς παιδιά ή με ενήλικα παιδιά)
Πίνακας για την 3η κατηγορία 

Έτος συμπλήρωσης
απαιτούμενου χρόνου 

Απαιτούμενος 
χρόνος
ασφάλισης

 

 

Απαιτούμενη
ηλικία 
συνταξιοδότησης

Χρόνος για σύνταξη
(Χ.Ο.Η.)

2010  

24

 

 

60                         

31